A cégautó beszerzés és flottaüzemeltetés során számos olyan egyedi megoldással találkozhat az érdeklődő, amely magyarázatra szorul.
Cikkünkben támpontokat nyújtunk a cégautó beruházás formáira és átvizsgáljuk a különböző céges autó finanszírozási megoldásokat.
Operatív lízing (vagy másnéven tartós bérlet) jellemzői
Cégautó alatt olyan magyar rendszámmal rendelkező, azaz belföldi hatósági nyilvántartásba lévő személygépkocsit értünk, amely nem magánszemély tulajdonában van.
A Személyi jövedelemadóról szóló 1995.évi törvény értelmében személygépkocsinak minősül a négy, illetve három gumiabroncskerékkel felszerelt gépjármű, amely a vezetővel együtt legfeljebb nyolc felnőtt személy szállítására alkalmas. Ebbe a felsorolásba beletartozik.
A cégautókat legtöbbször nem csak üzleti célra használhatjuk, hanem munkába járásra és magánhasználatra is.
A törvény értelmében személygépkocsinak minősül az a vegyes használatú, 2500 kilogrammot meg nem haladó együttes tömegű, nagy rakodóterű személygépkocsi is, amelynek rakodótere gyárilag kettőnél több utas szállítására alkalmas. Viszont a válaszfal mögötti rakodótér bármikor, akár kézzel is átalakítható a nagyobb méretű dolgok szállítására.
Nem számít azonban személygépkocsinak a vezetővel együtt több mint nyolc fő szállítására alkalmas, valamint 2500 kilogrammot meghaladó együttes tömegű, vegyes használatú tehergépjármű.
Előfordulhat olyan eset is, amikor az adott személygépjármű magánszemély tulajdonában van, mégis céges autónak minősül, ugyanis használata során költséget, ráfordítást vagy értékcsökkenést számolnak el.
A cégek számára az alkalmazottak munkabére után a cégautó flotta fenntartása jelenti a második legnagyobb költséget. Éppen ezért érdemes alaposan körbejárni a beszerzés és üzemeltetés témakörét, mielőtt döntést hozunk a cégautók finanszírozásáról.
A különböző pénzügyi megoldások előnyei-hátrányai nagyban függenek a cég igényeitől és lehetőségeitől is. Sőt még a választott partner egyedi megoldásai is beleszólhatnak a végső döntésbe.
Beszerzés és üzemeltetés: A legegyszerűbb döntésnek az tűnhet, ha a vállalkozás új cégautót vesz egy márkakereskedőtől készpénzzel. Alaposan gondoljuk át, hogy érdemes-e tőkét tenni egy olyan eszközbe, amelynek az értéke folyamatosan csökken. Jellemzően a vállalkozások többsége inkább olyan járműbeszerzési alternatívát keres, amely során kis mértékben kell lekötniük a tőkéjüket. A vállalkozásban rendelkezésre álló pénzt inkább forgótőkeként használják. Azonban nem egyértelmű a választás a céges autó vásárlásnál. Cégfüggő, hogy kinek, melyik finanszírozási forma az előnyös.
A tulajdonos a cégautót használó cég. A beszerzéskor saját erőből fizeti a jármű- vagy járművek teljes vételárát.
Előnyei:
Hátrányai:
Minél nagyobb az céges autóflotta, annál több a feladat. Ha több, mint 5 db járműről van szó: egy autó havi kezelésének munkaidő igénye 3 óra. A ráfordított idő nagyobb autószámnál természetesen kumulálódik.
Egy új céges autó beszerzésekor a költségeket a teljes élettartamra vetítve érdemes megvizsgálni.
A vállalkozásnak a későbbi kiadásokkal és a használt autó eladásából származó kockázatokkal is foglalkoznia kell.
Továbbá a saját tulajdonú személygépjárművek után nincs lehetőség a vételár áfa tartalmának visszaigénylésére.
Kinek ajánljuk? Alacsony finanszírozási igényű, nagy forgótőkéjű cégek esetén lehet előnyös ez a beszerzési forma.
A gépkocsikat használó cég a tulajdonos, de a vásárláshoz hitelt vesz igénybe.
Előnyei:
Hátrányai:
A saját tulajdonú autóflotta egyéb hátrányai is terhelik, tehát az újraértékesítés okozta kockázat, valamint hogy a flotta kezelése belső erőforrásokat von el.
További hátrány, hogy rontja a cég hitelképességét, valamint, hogy csak nyílt végű lízing (vagy tartósbérleti konstrukció) esetén lehet a beszerzési árhoz tartozó áfa tartalom részben- vagy egészben történő (céges használati aránytól függő) visszaigénylésére.
Kinek ajánljuk? Kedvező hitelkonstrukciók esetén ajánljuk magas pénzforgalmú cégek számára.
Flottakezelés jelentése: Saját tulajdonlás, külső céggel való üzemeltetés - A felhasználó a tulajdonos, a beszerzés lehet önerőből, vagy finanszírozva (ezen módok előnyeivel és hátrányaival).
Az üzemeltetést külső szakértő cég végzi megbízásos, havidíjas alapon.
Flottakezelés előnyei:
Flottakezelés hátrányai:
Kinek ajánljuk?
Kis létszámú, erőforráshiánnyal küzdő, kevés autót igénylő, kiegyensúlyozott pénzforgalommal rendelkező cégeknek.
Céges autó használat külső tulajdonlás és üzemeltetés mellett.
A gépkocsikat használó cég a járműveket bérli, a tulajdonos a lízing cég. A lízingbe adó cég viseli a beszerzési költségeket és az üzemeltetési feladatokat.
Általános autólízing előnyök:
Általános autólízing hátrányok:
Kinek ajánljuk?
A tőkét- és munkaerőt az elsődleges vállalkozási tevékenységre összpontosító, nagy pénztárforgalmú cégek esetén javasoljuk.
A pénzügyi lízing egy eszközbeszerzés, amely során az eszköz árát részletekben fizetjük meg úgy, hogy közben az adott eszköz hasznot hoz a számunkra.
Pénzügyi lízing esetén különbséget kell tennünk zártvégű pénzügyi lízing és nyíltvégű pénzügyi lízing között.
Lehet Euró vagy Forint alapú, lehet fix kamatozású (általában az államilag támogatott hitelek jellemzője), vagy piaci kamatozású. A konstrukció jellemzője, hogy a futamidő végén a lízingbevevő lesz a cégautó tulajdonosa.
Hátrányai az önrész miatti tőkelekötöttség (az átlagos önrész az ügyleti érték 30 százaléka), és a hitelképesség csökkenés. A személygépjárművek esetén az ÁFA-visszaigénylés lehetősége kizárt a lízingbevevő részéről, bruttó alapú a finanszírozás.
Lízing szakértőnk kifejezetten kedvező kamatozású hitelkörnyezetben ajánlja olyan vállalkozásoknak, ahol a gépjármű is termelő eszköz.
Lehet Euró vagy Forint alapú, a kamatozása piaci.
Jellemzője, hogy a lízingbevevő futamidő végén eldöntheti, hogy tulajdonjogot kíván-e szerezni az adott eszköz felett, vissza szeretné-e adni, esetleg kijelöl egy harmadik felet, aki majd megszerezheti a lízingelt tárgy tulajdonjogát.
Előnye a könyvelési megoldásokban rejlik, tárgyhónapban lehet költségelni, áfát leírni.
Hátránya a zárt végű lízingre is jellemző magas önrészigény és az ezzel járó tőkelekötöttség.
Lízing szakértőnk olyan vállalkozásoknak ajánlja, amelyek nagy, intenzíven használt autóflottát üzemeltetnek és egyszerűsítenék a könyvelésüket.
Cég vagy intézmény tulajdonában lévő személyautó után cégautóadót kell fizetni. A cégautóadó mértékét a hatályos jogszabály határozza meg a gépjármű műszaki és környezetvédelmi besorolása szerint.
A személyautó tulajdoni státusza a cégautóadó-fizetés alapja.
A nyílt vagy zárt végű pénzügyi lízingbe adott személyautó esetében a cégautóadó alanya az igénybevevő, az üzembentartó a forgalmi engedélyben szintén a lízingbevevő.
A nyílt végű pénzügyi lízing jellemzői itt is érvényesek:
Az operatív lízing a legnépszerűbb lízing forma cégautó beszerzés tekintetében. Az előző megoldásokkal szemben a lízingbevevő pénzügyi helyzetétől függően, vagy egyáltalán nem kell fizetni önrészt vagy csak minimális az önrész pl. 10 százalék.
Az egy számlán és egy időben jelentkező költség miatt egyszerűsödik a céges autó lízing könyvelése és adózása. Míg a saját flottakezelésben rendszertelenül és több számlán beérkező költségelemek bonyolulttá teszik az adminisztrációt.
A 2019.óta érvényben lévő törvény miatt a legnagyobb mértékű ÁFA-visszaigénylési lehetőség az operatív lízing konstrukcióban érhető el, mert a finanszírozási mellett az üzemeltetési jellegű költségek ÁFA tartalma is a céges használat arányában visszaigényelhető.
Az operatív lízing szerződés része a gépjárművek üzemeltetése, amely munkaerő-gazdálkodási előnyökkel jár.
A céges autók napi ügyeinek:
kezelését nem belső forrásból kell megoldani, mivel a flottakezelő lízingcég végzi.
A tartós bérlet egy jól tervezhető céges autó lízing konstrukció, mivel legtöbbször nincsenek előre nem látható költségek.
Nincs maradványérték-kockázat, mivel a lízingcég a szerződés kezdetén garantálja a maradványértéket (gépjármű értékét a lízing futamidő végén). Az autó használat utáni értékesítése nem a használónak, hanem a flottakezelő lízingcégnek jelent kockázatot.
Cég vagy intézmény tulajdonában lévő személyautó után cégautóadót kell fizetni. A cégautóadó mértékét a hatályos jogszabály határozza meg a gépjármű műszaki és környezetvédelmi besorolása szerint.A személyautó tulajdoni státusza a cégautóadó-fizetés alapja.
Operatív lízing esetén a személygépjármű tulajdonosa a cégautóadó alanya, ahol általában nem kerül be a forgalmi engedélybe a bérlő. Így a cégautóadó fizetési kötelezettség a lízingcégnél jelentkezik.
Lízing szakértőnk a tőkét- és munkaerőt az elsődleges vállalkozási tevékenységre összpontosító cégek esetén javasolják azt a formát.