Az „Általános Biztonsági Szabályzat 2”, vagyis a GSR2 (General Safety Regulations 2), nagy változást hozott az autók biztonsági szabályaiban az Európai Unióban és az Egyesült Királyságban. Minden új autóba legalább 20 új biztonsági technológiát kell beépíteni.
A GSR2 szabályozás sokkal biztonságosabbá teszi az autókat, de drágábbá is. Különösen a kisebb és olcsóbb autóknál jelent gondot.
A szabályokat több évig egyeztették, mielőtt 2019-ben az ENSZ javasolta őket. Most az Európai Unió véglegesítette a szabályzatot.
A GSR2-t két szakaszban vezetik be:
A megfelelési követelmény különösen szigorú. Az elektromos autók egyes modelljeit, köztük a Renault Zoe modellt is ki kellene vonni a vonatkozó módosítások költségei miatt.
A GSR2 jelentősen javítja az autók biztonságát. A gyártóknak új technológiákat kell kifejleszteniük és beépíteniük az autókba.
A szigorú követelményrendszer ösztönzi az innovációt és az autóbiztonsági technológia fejlődését.
A GSR2 felgyorsítja a fejlett vezetőtámogató rendszerek (ADAS) fejlesztését.
Mint például:
Ezek a rendszerek kötelezőek lesznek sok új autóban.
A fejlettebb biztonsági technológiák miatt az autók tervezése és gyártása drágább lett. Az új autóbiztonsági rendszerek beépítése növeli a termelési költségeket.
Az autóipari alkatrészek beszállítóinak is fejleszteniük kell az új biztonsági szabványoknak megfelelő alkatrészeket. Ez szintén növeli a járművek előállítási költségeit.
A GSR2 egységesíti a biztonsági szabványokat különböző régiókban. Ez leegyszerűsíti a gyártók számára a megfelelést, de mindenhol magasabb követelményeket jelent.
Az új biztonsági funkciókkal rendelkező autók kevesebb balesetet okozhatnak, ami csökkentheti a biztosítási díjakat. Ez azonban a biztosítási piac szereplőitől is függ.
A biztonságosabb járművek támogatják a közúti balesetek számának csökkentésére és az általános közúti biztonság fokozására irányuló tágabb célkitűzést is.
A GSR2 új technológiákat vezet be, mint a fejlett vészfékrendszerek, alkoholblokkolók és infravörös kamerák a vezető éberségének ellenőrzésére.
De vannak aggályok ezeknek a technológiáknak a megbízhatóságával kapcsolatban:
A GSR2 miatt sok régebbi autót ki kell vonni a forgalomból, mert nem tudják teljesíteni az új követelményeket. A gyártóknak mérlegelniük kell, hogy érdemes-e frissíteni a régebbi modelleket.
Minden közúti járműnek (személygépkocsik, kisteherautók, teherautók és buszok) a következő biztonsági funkciókat kell tartalmaznia:
További funkciók:
A szabályok 2024. július 7-től pedig minden új járműre vonatkoznak. Az új intézkedések egy része 2029-ig a különböző típusú közúti járművekre is kiterjed.
Az EU-ban és az Egyesült Királyságban minden új járműben kötelező biztonsági technológiák: