A biztonságos közlekedés érdekében mindig javasolt az évszaknak megfelelő abroncsokat szerelni az autóra, hogy az aktuális időjárási körülményeknek megfelelően tapadjon az aszfalton.
A szezonális csere mellett az abroncsok állapotára is érdemes odafigyelnünk. A jó állapotú gumiabroncsok biztosítják az autó irányíthatóságához és lefékezéséhez szükséges feltételeket, ráadásul növelik az autó élettartamát is.
Az alábbi cikkben összegyűjtöttük a céges autók gumicseréjéhez elengedhetetlen információkat.
Mivel az aszfalt hőmérséklete tág határok között mozog, olykor a szélsőségeket sem nélkülözve. (-25 °C – +80 °C). Az időjárási feltételek tehát különbözőek, amihez a szezonnak megfelelő abroncs tud a leginkább alkalmazkodni.
Ősszel ha az átlaghőmérséklet 7°C fok alá csökken, érdemes téli gumira váltani. 7°C alatt megkeményedik a nyári gumik anyaga, ezáltal jelentősen veszítenek tapadásukból.
A téli abroncsokat október végétől legkésőbb április elejéig célszerű használni.
A 7°C fok a mindkét évszak abroncsánál egy választóvonal. A téli gumiabroncsok ugyanúgy alkalmatlanok 7°C fok feletti hőmérsékletnél a biztonságos közlekedéshez, mint nyári társai 7°C fok alatt.
Ugyanis a meleg aszfalton a téli gumi anyaga meglágyul, ezáltal gyorsabban kopik és még a féktávolság is növekedhet.
Általánosságban elmondható, hogy a nyári abroncsokat március második felétől október végéig hagyhatjuk fent az autók kerekein.
A gumicsere pontos időpontja az időjárási körülményektől függően változhat. Évszak váltáskor érdemes naponta figyelni az időjárási előrejelzéseket.
Az autógumi rendszeres ellenőrzése egész évben nélkülözhetetlen feladat, mert az abroncsok cseréje az állapotuktól is függ, nem csak az időjárástól.
A biztonságos közlekedés érdekében a gumicsere nem csak a szezonváltáskor lehet esedékes.
A kopott gumiabroncsok rendszeres cseréje biztosítja a kipörgésgátló és a fékek megfelelő működését.
Az új gumiabroncsok nagyobb csillapítást biztosítanak, mint a kopottak. Ezáltal csökkentik a sérülések kockázatát az út egyenetlenségek vagy kátyúk miatt.
A KRESZ előírásában a minimális gumi profilmélység 1,6 mm-ben került meghatározásra.
A Business Lease által kezelt autóknál jóval magasabb biztonsági szintet garantálunk az autóvezetőknek.
Kicsi profilmélység esetén a gumiabroncs és úttest felülete közötti víz elvezetése nem tökéletes és a fékút többszörösére növekedhet.
Egy abroncson több helyen is meg kell mérni a mélységet. Ha az abroncs nem egyenletesen kopik, akkor az nem megfelelő futómű beállításra utalhat.
Egy garnitúra esetében mérjük meg mindegyik abroncs profilmélységét.
A meghajtott kerekeken általában nagyobb a terhelés, ezért a kopás mértéke is nagyobb lesz. Érdemes bizonyos időközönként a meghajtott és hajtás nélküli kerekek között cserélni az abroncsokat, ha minden gumi profilmélysége még jó értéket mutat.
Figyelem! Ha észreveszi, hogy az abroncs nem egyenletesen kopik, az nem megfelelő futómű beállításra utalhat. Ebben az esetben haladéktalanul forduljon szakszervizhez!
A centrírozás során az autó kerekeinek kiegyensúlyozása történik. Az autó kerekek súlypontjának középre igazítása biztosítja az egyenletes és rázkódásmentes közlekedést.
A kerék centrírozás akkor szükséges, ha:
A centrírozás során ellenőrzik az abroncsokat és a felniket. Szükség esetén korrigálják, hogy középre kerüljenek.
A kerék centrírozásnak köszönhetően az autó kormányzása stabilabbá válik, mindegyik gumiabroncs egyenletesen kopik, és a járműben utazók biztonságosan közlekedhetnek.
A szemrevételezésen túlmenően érdemes a guminyomást is ellenőrizni. Szerencsére ebben is segít a technika, mert 2014-től kötelező felszerelése az autóknak a beépített guminyomás mérő.
A gumiabroncsoknak a nyomását tudja ellenőrizni az autó műszerfalán, az egyik görgethető menüpontban. Vagy a központi kijelző adott menüpontjában. Az elektronika jelez, ha nyomásvesztés jön létre.
A gumiabroncsok előírt nyomását leolvashatjuk az első ajtó oszlopának a belső felületén lévő kis matricáról.
A helyes guminyomás segít megőrizni az abroncsok élettartamát. Ezen felül az autó üzemanyag fogyasztására és a kanyarodási képességére is jó hatással van a megfelelően beállított keréknyomás.
A guminyomást legalább havonta ellenőrizzük. A keréknyomást célszerű induláskor, hideg gumiknál beállítani.
A túl magas keréknyomás csökkenti:
A túl alacsony keréknyomás:
A téli gumik a mintázatuk mellett anyagukban és rugalmasságban is eltérnek a nyári gumiktól. Így tudják megőrizni a tapadó képességüket.
Egy rideggé váló nyári gumi nem képes felvenni az útfelülettel érintkezve annak formáját, így az ideálisnál kisebb felületen érintkezik a felülettel, ami tovább csökkenti a tapadást.
A téli gumi tehát elsősorban a puhasága miatt biztosít megfelelő tapadást télen, és nem pedig a mintázata miatt.
Gumiabroncs mintázat
Csak azonos típusú és mintázatú gumiabroncs ideális választás az összes kerékre. Lehet kísérletezni, de nem éri meg. Ha cserélni kell egyik oldalon, akkor sajnos a tengely másik oldalán is meg kell ezt tennünk.
Lízingelt autóknál ezt a pontot átugorhatjuk, mivel a lízingszolgáltató gumihotel szolgáltatást nyújt ügyfeleinek.
Ha azonban nem rendelkezünk gumihotel szolgáltatással, akkor a következőkre figyeljünk a tárolásnál.
Ilyen apró trükkökkel akár fél év túlfutást is nyerhetünk az abroncsoknál.
A Business Lease ügyfelek autóira kizárólag jó minőségű gumik kerülnek.
Önálló gumiabroncs vásárlás esetén azt javasoljuk, hogy óvakodjon a nagyon olcsó gumikat kínáló, névtelen gyártóktól.
Ők általában azzal a ”trükkel” élnek, hogy lemásolják a nagy neveknek a mintázatait, és az oldalának a feliratozását, kialakítását. Így az első pillantásra jó kinézetű, vagány gumit kínálnak, töredék áron.
A hátránya ezeknek az olcsó vételeknek, hogy a guminak a pontos keverékét, az abroncsban lévő drót és szövetszálak irányát már nem másolják le. Ezért ezekkel a gumikkal a fékút, a mintázat vízkiszorító képessége és sok más tényező, teljesen eltér a mintául vett prémium abroncsoktól.
A minőségbeli hiányosság kiterjed a futásteljesítményre is, ami elmarad a nevesebb gyártók termékeitől. Szóval az “olcsó húsnak híg a leve”, és “a drága az olcsó” mondások itt is érvényesek.
Többféle típusú gumiabroncs létezik, amelyek különböző igényekre lettek kialakítva. A leggyakoribb gumiabroncs típusok:
Léteznek még speciális gumiabroncsok is. Például az SUV és a terepjáró abroncsok, amelyek kifejezetten a nehéz terepi körülményekhez lettek kifejlesztve, vagy a sportautókhoz fejlesztett high-performance gumiabroncsok.
A megfelelő típusú gumiabroncs kiválasztása mindig az autó típusától, a vezetési körülményektől és az autó használati módjától függ.
A megfelelő méretű és terhelési indexű gumiabroncsok kiválasztása a biztonságos közlekedés szempontjából elengedhetetlen.
A rossz méretű vagy terhelési indexű gumik használata nem csak veszélyes lehet, hanem az autó teljesítményét is befolyásolhatja.
Az elsődleges választásunk mindig autó gyártója által ajánlott mérettel és terhelési index-szel rendelkező gumiabroncs legyen. Ezek az információk általában megtalálhatók az autó használati útmutatójában vagy a vezető oldal oszlopon található matricán.
Ha az autó méretében vagy terhelési indexében változás történik (például ha nagyobb méretű felniket szeretnénk felrakni az autóra), akkor szükséges lehet a gumicserére is. Az optimális méret kiválasztásához érdemes szakember segítségét kérni.
A terhelési index meghatározza, hogy mennyi súlyt képes elviselni az adott abroncs, megfelelő guminyomás mellett.
A terhelési indexet általában a gumiabroncs oldalán található betűjel és szám kombináció jelöli. A szám azt jelöli, hogy maximálisan mennyi kilogrammot bír el az abroncs. A betűjel pedig azt jelöli, hogy az adott terhelési index melyik súlycsoportba tartozik.
A gumiabroncs márkákkal kapcsolatban felhívjuk a figyelmet egy kevésbé köztudott dologra. Az autóiparban már közismert trendre.
Az átlagos autó ismeretekkel rendelkező autós is tudja, hogy léteznek autóipari csoportok. Ez annyit jelent, hogy egy cégcsoport ”szárnyai” alá, több márka is tartozik. Ezek a karosszéria alatt azonos technikát használnak, hogy olcsóbb legyen a gyártás.
Hasonló folyamat játszódott, játszódik le a gumigyáraknál is. A gumiabroncs gyártásban is kialakultak cégcsoportok, például a hajdani szocialista márkáknak jó ideje új a tulajdonosuk. A cseh Barum például már 1992 óta a német Continental tulajdonában áll. A magyar Taurus, pedig a Michelin forgalmát növeli.
A gumiipari társulások hasonlóan működnek, mint az autógyáriak: a prémium gyártóknál használt megoldások, előbb-utóbb elérhetővé válnak az olcsóbb márkáknál is. Azaz a kevésbé jó nevű márka is hasonló, magas szintű megoldásokat vonultat fel, csak az ára és a pozicionáltsága miatt, a vevőköre teljesen más.
Igen, ez nem csak az árazáson látszik, hanem az esetek nagy részében a gumiknak a teljesítményén is.
Egyébként megfigyelhető egy új trend, miszerint a felénk kevésbé ismert ázsiai márkák törnek előre.
Ugyanis az ázsiai abroncs gyártó cégek rengeteg erőforrást fordítanak a kutatás-fejlesztésre – és sokszor vele párhuzamosan – a versenyzésre. A befektetett munkának évek múlva kezdenek megjelenni az eredményei.
Jó példa erre a Kumho és a Hankook – sokak előtt még kevésbé ismert, hogy a gumi teszteken jól szerepelnek.
Nyomósabb érv, hogy neves európai autógyárak választják az ázsiai abroncsokat első szerelésnek, azaz gyári felszerelésként használják. Ez jól tükrözi a távol-keleti gumigyárakban végzett munkát és a termékeik minőségét.
A lényeg, hogy a nem prémium ligában jegyzett márka is tud jó minőségű abroncsot gyártani.
Készítsünk részletes adatbázist az autóhasználóknál lévő autókról:
A Business Lease-nél is egy naprakész adatbázis vezetnek a flottakezelő munkatársak. Ennek köszönhetően mindig pontos információkkal rendelkeznek a flottaautókon lévő gumiabroncsokról és azok állapotáról.
A szezonváltáskor végzett felméréseknél érdemes megvizsgálni:
Ne érjen minket meglepetés, a gumicsere szezon kezdete előtt. Esetlegesen ne terheljenek ránk felesleges költséget.
Állítsunk fel egy minimális követelményt az abroncsokkal szemben (profilmélység, sérülések, életkor). Szerezzünk be új abroncsokat, ha az elvárt értékektől negatív irányba eltérést látunk.
Ha egy Business Lease-től lízingelt autóban ülünk, kiválaszthatjuk, melyik szervizpontba szeretnénk gumicsere időpontra menni.
A lakóhelyhez vagy az autó telephelyéhez legközelebb eső szervizpontot érdemes választani. Gyakran előfordul területi képviselőkkel vagy üzletkötőkkel, hogy a leszerelt gumiszettet a szervizből – kívülálló okok miatt – nem tudták a megadott időpontra az új szervizpontra szállítani. Mire megérkezett a gumi, addigra az autót használó üzletkötő már a következő célállomás felé tartott.
Foglalj gumicsere időpontot, amilyen hamar csak lehet. Tapasztalatunk szerint a tavaszi szezonban kisebb a torlódás. Az őszi gumicsere szezon viszont teljesen az időjárástól függ.A hirtelen betörő hidegfront óriási rohamot és hosszú várólistát okozhat.
Jó tudni! A flottakezelők még jóval a szezon előtt befoglalják az időpontokat, így a szervizláncok kapacitására több tízezer autó ömlik minden szezonban. Sőt egyes szervizek helyszíni szereléssel is segítik a cégek nagyobb flottáit.
A Business Lease-nél gyakran tapasztaljuk, hogy az “driverek” gyorsan túl akarnak esni gumicserén, majd sorra jönnek a problémák.
Hívjuk fel figyelmet, hogy a gumicseréhez vigyék magukkal:
Ugyanis a gumis partnerek ezeket nem tárolják.
Ha nincs meg a kerékőr, akkor nem tudják a gumiszervizben levenni a kereket. Ha nincsenek meg a más méretű kerékcsavarok, azt esetleg még tudják pótolni.
A gumiszervizben kérjék meg a gumis szakembert, hogy vizsgálják át a leszerelt és a felszerelésre váró gumiabroncsokat, a munkalapon pedig tüntessék fel, hogy milyen hibákat találtak és hány milliméter a gumik profilmélysége. Ezek után a munkalapot írják alá.
A gumiszerviz alap kötelezettsége a teljes állapotfelmérés a gumi felhelyezés előtt.Meg kell vizsgálni:
Az esetleges problémákat részletesen a munkalapon kell jeleznie írásban.
A Business Lease tapasztalata, hogy a gumiszervizekben a forgalom növelése érdekében igyekeznek motiválni az autóhasználókat új abroncsok beszerzésére.
Többször előfordult, hogy az őszi állapotfelmérésen az abroncs jól szerepelt. A tavaszi cserénél azonban az autóhasználó kétségbeesetten keres minket, mert a szerviz szerint, borzalmas állapotban vannak a gumik és életveszélyes az abroncsokkal tovább közlekedni. Ebben az esetben javasoljuk, hogy kérjük írásban a véleményt és saját magunk is győződjünk meg az ott feltűntetett hibákról.