Legutóbb 2022-ben emelkedett a cégautóadó és jelentősen változtak az üzemanyagárak. Emellett az autók ára a bizonytalan politikai és gazdasági helyzet miatt folyamatosan nő. Mit tehetnek a cégek az egyre emelkedő terhekkel kapcsolatban? Lehet-e csökkenteni a cégautók költségeit?
Tartalomjegyzék:
A cégek használatában álló személyautók után negyedévente cégautóadót kell fizetni.
Az adó mértékét befolyásolja az adott jármű teljesítménye és a környezetvédelmi osztályba sorolása. Ennek értelmében általánosan elmondható, hogy minél nagyobb az autó motorjának a teljesítménye, annál magasabb cégautóadót kell megfizetni utána. Egy öregebb autó esetén is magasabb összeggel kell számolni, hiszen az autó életkora hatással van a környezetvédelmi besorolásra.
A 2022. júniusában elfogadott cégautóadó törvény értelmében 2022. július 1. és december 31. között megduplázódik a cégautóadó mértéke. Ezzel minden vállalati járművet használó cégnek számolnia kell.
A későbbiekben megnézzük azt is, hogy milyen lehetőségei vannak a cégvezetőknek, ha mérsékelni szeretnék a cégautóadó emelkedéséből származó terheket. Hogyan változott a cégautóadó? Kinek kell fizetni a cégautó adót, mikor és mennyit?
2022. év végéig Magyarországon, különböző szabályok mellett, üzemanyagár-stop keretében meghatározott kedvezményes áron lehetett tankolni. Azóta minden jármű piaci áron tud üzemanyagot vásárolni. Mivel jelentős csökkenés az üzemanyagok árában 2022 óta nem volt, ezért a tankolás jelentős terhet ró a cégautó flottával rendelkező cégekre is.
Egy cég mobilitását az szolgálja a legjobban, ha az adott cég járművei megbízhatóan működnek. Ehhez azonban elengedhetetlen egy kiváló állapotban lévő flotta üzemeltetése, ami magába foglalja a bizonyos időszakok utáni autócserét. Az utóbbi években tapasztalt politikai és gazdasági helyzet megnehezítette az autók és az alkatrészek beszerzését.
A megnövekedett szállítási idő, illetve az esetlegesen hiányzó alkatrészek miatti késlekedés mind-mind növeliték a bizonytalanságot és az árakat.
Ez a három tényező jelentős mértékben befolyásolja, hogy egy cégnek mennyibe kerül fenntartani vállalati autóit. Egy korábbi cikkünkben Babenyecz Ákos, a Business Lease cégautó és lízingszakértőjének segítségével 3 olyan megoldási lehetőséget ajánlottunk a cégvezetőknek, amelyek segítségével biztosíthatják a cégük mobilitását és reagálhatnak a jelenleg kialakult helyzetre.
A cégautó szabályzat vagy más néven car policy célja, hogy:
Ennek megfelelően az első lépés, amit cégtulajdonosként tehetünk, hogy felülvizsgáljuk a cégautó szabályzatunkat az alábbi szempontok szerint.
Gondoljuk át újra, hogy melyik alkalmazottnak milyen céges járműre van szüksége!
Vizsgáljuk felül, hogy melyek azok az alkalmazottak, akiknek a munkavégzéshez szükséges az autó, illetve kik azok, akik juttatási csomag részeként használják. Vizsgáljuk felül, hogy cégünk működési területein hol válthatnák költségtakarékosabb járműre! Gondoljuk át például, hogy:
Mindezek mellett igyekezzünk a cégautó használókat az üzemanyag-takarékosságra is ösztönözni! A jelenlegi piaci helyzet és az üzemanyagár-stop szabályainak változása kedvezőtlenül hat a céges autók használóira. Hívjuk fel a kollégáink figyelmét erre, illetve ösztönözzük őket az üzemanyag-takarékosságra. Készíthetünk tájékoztató anyagokat, illetve személyes beszélgetések során is kitérhetünk az alábbi eszközök alkalmazására:
Cégvezetőként akár különböző, az üzemanyag-takarékossághoz kapcsolódó kedvezményekkel, játékokkal is motiválhatjuk dolgozóinkat. Készítsünk üzemanyag-fogyasztási táblázatot és ösztönözzük kollégáinkat a jobb eredmények elérésére!
A legtöbb vállalat biztosít magáncélú használatot is a munkavállalók számára. Vizsgáljuk felül, hogy a cégautó szabályzatunk milyen mértékben engedi a magánhasználatot, és milyen lépéseket tehetünk a költségcsökkentés érdekében.
Szükség esetén korlátozzuk a magáncélú felhasználást! A céges autó magáncélú használatának engedélyezése mindkét fél számára előnyös lehet, hiszen egyrészről növeli a munkavállalói élményt és megtakarítást eredményez az alkalmazottaknak, másrészről pedig hozzájárulhat a munkaerő megtartásához, a motiváció erősítéséhez és a teljesítmény javulásához.
Szükség esetén azonban érdemes felülvizsgálni, hogy milyen mértékben korlátozható a magáncélú használat anélkül, hogy mindez a munkatársak motivációját és teljesítményét negatívan befolyásolná.
Korábbi cikkünkben részletesen végigvettük, hogy mit jelent pontosan az üzleti célú használat, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a munkába járás költségtérítésével kapcsolatban és mire kell odafigyelni cégtulajdonosként, ha a cégautó magáncélú használatát is engedélyezzük.
Érdemes átnézni a meglévő flottába tartozó járműveket. Vizsgáljuk át, hogy megéri-e lecserélni a meglévőket korszerűbb, kisebb fogyasztású autókra annak érdekében, hogy hosszú távon költséget csökkentsünk. Cikkünkben a későbbiekben még típusonként részletezzük, hogy melyek a leggazdaságosabb modellek.
A TCO a cégautó tulajdonlásának teljes költsége. Az összes olyan költséget magába foglalja, amely felmerül egy céges autóval kapcsolatban.
Fontos kiemelni, hogy ebbe nem csupán a jármű vételára tartozik bele. Sőt, úgy is fogalmazhatunk, hogy a vételár csupán töredéke a cégautó teljes élettartama során elköltött összegnek. A vételár mellett gondoljunk az értékcsökkenésre, az adók mértékére, az üzembe helyezés költségére, a biztosítási díjakra, az esetlegesen igénybe vehető segítségnyújtás, szerviz és karbantartás költségeire is.
A TCO kapcsán a jelenlegi helyzetben kiemelten fontos szempont az adott jármű üzemanyagfogyasztása is. Ne feledkezzünk el arról, hogy az üzemanyag díja az egyik legjelentősebb költséghányad a cégautó üzemeltetése során. A mértéke nagyban függ a felhasznált üzemanyag típusától. Segítünk kiszámolni a TCO-t.
Egy vállalat életében az alkalmazottak után a cégautó flotta fenntartása a második legnagyobb költség. A jelenlegi helyzetben ezért érdemes alaposan körüljárni a beszerzés és az üzemeltetés témakörét, mielőtt cégtulajdonosként felelős döntést hoznánk.Magyarországon jellemzően vagy magántulajdonban vannak a cégautók, vagy pedig valamilyen finanszírozási formát választanak a cégvezetők a beszerzéshez.
A magántulajdonú cégautó esetében a tulajdonos maga a cégautót használó cég, aki a beszerzéskor saját erőből fizeti a jármű vagy járművek vételárát. Ennek a konstrukciónak az előnye, hogy nincs kamatköltség, és a törlesztőrészlet híján a havi fenntartási költség alacsonyabb.
Új autó esetében nem kell magas szervizköltséggel számolni, és az üzemanyagon kívül nincs rendszeres havi fizetendő összeg.Hátrányai is vannak ennek a konstrukciónak, ugyanis ebben az esetben a vételárat 100%-ban ki kell fizetni, a cég forrásai ezért a használatba vételkor már le vannak kötve.
Emellett számolni kell még a rengeteg adminisztrációs feladattal, mint például a beszerzéshez kapcsolódó ügyintézés, biztosítások, adóügyek kezelése, gumiabroncsokkal kapcsolatos feladatok, valamint a szervizek és javítás munkálatainak megszervezése.A magántulajdonú cégautó elsősorban alacsony finanszírozási igényű, nagy forgótőkéjű cégeknek ajánlott.
Ebben a konstrukcióban a tulajdonos az autót használó cég, vagyis még mindig magántulajdonban van a jármű, de a beszerzéshez külső forrást vesz igénybe.Előnye, hogy nincs olyan nagy mértékű tőkelekötés, mint az előző konstrukciónál.Hátránya pedig, hogy a beszerzési ár mellett számolni kell a hitel költségeivel is, valamint megjelenik még egy fix vagy változó mértékű havidíj (a konstrukció kamatozási szabályai szerint).
További hátrányként jelentkezik, hogy a hitelre vásárolt cégautó rontja a cég hitelképességét. Elsősorban magas pénzforgalmú cégek számára lehet előnyös.
A konstrukció lényege, hogy bár a jármű a cég és annak munkatársai használják, a tulajdonos és üzembentartó a lízingcég marad. Ennek értelmében a lízingcég viseli a beszerzési költségeket, így a vállalatnak nem kell komoly tőkebefektetést eszközölni az autó használatbavételekor.
A lízing előnye tehát, hogy nem jár tőkelekötéssel, így azok számára is előnyös, akik forráshiánnyal küzdenek, illetve akik költségcsökkentés miatt nem szeretnének egyszerre nagyobb összeget autóvásárlásra fordítani.
Annak ellenére, hogy ez a konstrukció hosszú távú tervezést igényel, mégis nagyon népszerű a hazai vállalatok körében. A gépjármű gyakorlatilag beruházás nélkül a vállalkozásé lehet, és mivel nincs szükség hitelfelvételre, így a cég hitelképességének romlásával sem jár.A lízingen belül megkülönböztetünk:
A cégvezetők pontosan tudják, hogy a megfelelő járművek kiválasztásával tudják hosszú távon a legtöbb pénzt megtakarítani. Költséghatékonyság tekintetében a legfontosabb szempontok közé tartozik a cégautó típusa, mérete és élettartama.
2022. júliusától közel duplájára emelkedett a cégautó adó mértéke. A korábbi két sávos rendszer helyett továbbra is az adott gépjármű teljesítménye és környezetvédelmi besorolás alapján kerül megállapításra az adóteher. A teljesítménynél a gépjármű hajtómotorjának teljesítménye kW-ban megadva értendő. Cégautóadó mértéke.Az emelés rengeteg vállalkozást érint hátrányosan. A cégautók minden költsége továbbra is elszámolható.
Ha cégvezetőként mégis úgy döntünk, hogy átíratjuk az autót magánautónak, vagy van olyan magánautónk, amit céges célra szeretnénk használni, akkor 2 lehetőségünk van:
Lízinges autóknál egy kicsit más a helyzet. A nagy dilemmát ebben az esetben az jelenti, hogy a cég alkalmazottja részletes útnyilvántartást vezessen-e, mert csak így tudja elszámolni a lízingdíj ÁFA-jának 90-100%-át, vagy válassza inkább az átalányadót. Átalányadózásnál nem kell útnyilvántartás, azonban csak 50 % lízing ÁFA-t lehet levonni.
A jó döntést annak tudatában tudjuk meghozni, ha pontosan ismerjük, hogy a cégautóval megtett utak közül milyen arányban vannak a valóban céges utazások. Ha ugyanis nem éri el a céges használat az 50%-ot, akkor érdemes lehet az átalányadót választani. Ha azonban ez az arány meghaladja az 50%-ot, akkor már megéri az útnyilvántartás, mert az elszámolható költségek aránya sokkal nagyobb.
Költséghatékonyság szempontjából egyáltalán nem mindegy, hogy egy cég milyen méretű és meghajtású járművet választ céges autónak. Egyáltalán nem biztos, hogy jó szempont, ha a döntés során az ár dominál. Ennél sokkal több szempontot figyelembe kell venni, ha cégtulajdonosként hosszú távon hatékony megoldást szeretnénk.
A Business Lease szakértői szerint az elsődleges szempont, amit cégvezetőként figyelembe kell venni, hogy a majdani céges autó feleljen meg a fő funkciójának. Azaz legyen az adott cég valós igényeire szabva méretben, motorizáltságban, meghajtásba és felszereltségben.A céges autó méretével kapcsolatban többféle lehetőség is rendelkezésre áll:
Bár sok esetben a SUV a népszerűbb, de egyáltalán nem mondható költséghatékonynak. Nagy mérete miatt például nem csak az autógumi kerülhet többe, hanem az üzemfogyasztás is magasabb lehet. Nem ritka, hogy egy ilyen méretű autó akár 1-2 literrel is több üzemanyagot fogyaszt, mint a kisebb járművek.
Motorizáltság tekintetében a szakemberek azt javasolják, hogy ha évi 15-20.000 km-nél többet megy a cégautó, akkor jó választás lehet a dízel. Ennél alacsonyabb éves futás esetén azonban érdemesebb a benzines megoldást választani.A német autóklub (ADAC) 2022. májusában összeállított egy listát, amelyen rangsorolta a legkisebb fogyasztású benzines autókat. Íme a helyezettek: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/auto-kaufen-verkaufen/autokosten/geringster-verbrauch-benziner/
A felsoroltak kisautók, a német autóklub azonban a középkategóriában és a felsőkategóriában is felállított egy hasonló sorrendet. A középkategória első helyezettje az átlagban 5 litert fogyasztó Skoda Octavia 1.0 TSI e-TEC Ambition DSG áll, míg a felsőkategóriás autó közül az 5,2 literes átlagfogyasztású Lexus ES 300h Business Edition Automatik nyert.
Az öntöltős hibrid megoldások elsősorban a városi közlekedésben jelenthetnek megfelelő alternatívát. Viszont a plug-in meghajtás főleg azoknak ajánlott, akik otthon, illetve a cégnél is tölteni tudják, mert egy töltéssel átlagosan 30-50 km-es távolság tehető meg.Az ADAC német autóklub a benzines típusokhoz hasonlóan az elektromos autóknál is megvizsgálta az átlagos fogyasztást. A ranglista a következőképpen alakult:
A Business Lease cégautó és lízingszakértője Babenyecz Ákos a plugin hibrideket ajánlja a jelenlegi helyzetben a cégeknek. Az autóklub ezeket a típusokat is megvizsgálta, majd a tesztek alapján az alábbi rangsort állították fel: