A cégautó szervizelése kapcsán beszélni kell a céges gépjárművek mindennapos használatáról és az autót használó munkatárs felelősségéről. Egy cégautó szervizigényét ugyanis jelentősen befolyásolja a vezető magatartása, vezetői stílusa és az, hogy mennyire figyel oda a gépjármű tisztaságára.
Sajnos nem ritka, hogy a használó kíméletlenebbül bánik a járművel, mint a sajátjával. Ennek gyakran az az oka, hogy nem érzi magáénak a járművet. Sok esetben nem szándékos rongálásról van szó, hanem egyszerűen csak gondatlan cégautó használatról.
Emiatt érdemes odafigyelni arra, hogy mielőtt a cégautót a munkatársunknak átadjuk, alaposan vegyük szemügyre. Közösen rögzítsük az átadás időpontjában meglévő állapotot. Hívjuk fel a kolléga figyelmét arra, hogy számára is elvárás, hogy a járművet az átvételkor megtekintett állapotban tartsa.
Ha a munkatársunk számára új gépjárművet adunk cégautóként, akkor mindenképpen hívjuk fel a figyelmét arra, hogy:
Használt cégautó esetében szintén fontos lehet felhívni a járművet használó munkatárs figyelmét a kezelési kézikönyv tanulmányozására. Emellett az átadás pillanatában érdemes rögzíteni az autón már meglévő sérüléseket.
Az autógyártók a jelenleg futó legtöbb autónál a korábbi fix szerviz intervallum helyett a változó szerviz periódust használják. A változó szerviz periódusban az autó minden szerkezeti egységét külön figyelik és értékelik (motor fordulatszám, hidegindítás) és ez alapján számolják ki az ellenőrzések időpontját.
Ezek a modellek időtartamra és kilométerre vetítetten előre jelzik az esedékes karbantartási igényt. Nagyon fontos, hogy ne hagyjuk figyelmen kívül ezeket a jelzéseket, és gondoskodjunkk róla, hogy legalább két héttel és a havi futással arányosan pár ezer kilométerrel korábban jelentsük be a szervizigényt.
Cégautóknál ne felejtsük el nyomon követni, hogy a különböző autóinknak hozzávetőleg mikor esedékes a következő szerviz. Amennyiben lízingcég vagy flottakezelő kezeli az autókat, a legtöbbször a szolgáltató segít elintézni szervizt és lehetőség nyílik a hozom-viszem szolgáltatásra (sofőrszolgáltatás) is.
A gyártók néhány éve még a szerviz intervallumok betartását rugalmassággal kezelték. Általános – le nem írt szabály szerint az 1.000 km vagy 1 hónap túlfutást tolerálták következmény nélkül.
Ezt a gyakorlatot mára már minden gyártó szigorúan figyeli. A szerviz túlfutás a garancia különböző mértékű korlátozásával jár. A teljes körű garancia érdekében a szervizigény jelzése után egyeztessünk a megfelelő szervizpartnerrel.
A céges autók használata során érdemes különbséget tenni a rendkívüli karbantartási és az időszakos karbantartási feladatok között.
A rendkívüli karbantartási feladatok közé a nagyobb javítási munkák tartoznak. Például a törött, meghibásodott alkatrészek cseréje és a külső sérülések javítása. Ezeket a lehető leghamarabb el kell végezni, és lehetőség szerint kerülni is kell a nagyobb javításra szoruló járművek vezetését, amíg a hibákat ki nem javítják.
Cégvezetőként a cégautó szabályzatban rögzíthetjük, hogy mi a munkavállaló teendője. Egyrészt abban az esetben, ha az általa használt jármű megsérül. Illetve olyan meghibásodás következik be, amely nem teszi lehetővé az autó biztonságos használatát.
Az időszakos karbantartási feladatok közé olyan munkák tartoznak, amelyek előre tervezhetők, nem igényelnek nagyobb javítást. Helyette azonban a folyamatos szervizelésnek köszönhetően biztonságos és kényelmes munkavégzést tesznek lehetővé a munkavállalók számára.
Nézzük, hogy melyek azok a karbantartási munkák, amelyeket érdemes időszakonként elvégeztetni!
Fontos, hogy a cégautót használó munkatárs mindig az évszaknak megfelelő abronccsal ellátott járművel közlekedjen. A rosszul megválasztott autógumik jelentősen megnövelhetik a balesetek kockázatát.
Az abroncsok cseréjét ne hagyjuk az utolsó pillanatra. Egyrészről nem biztos, hogy időben kapunk időpontot a szerviztől, másrészről pedig nagyon nehéz kiszámítani az időjárás változását.
Hiába ajánlják a téli gumiabroncsokat 7 fok alatti hőmérsékletnél, nem érdemes megvárni amíg a hőmérséklet ennyire lehűl. A késő őszi időszakban rendkívül változékony lehet az időjárás. Előzzük meg a baleseteket és időben gondoskodjunk a nyári abroncsok lecseréléséről.
Ugyancsak fontos, hogy a tél végeztével ne feledkezzünk el a téli abroncsok nyárira vagy négyévszakos gumira történő cseréléséről se. A tartós fagyok elmúltával a téli gumikon való közlekedés balesetveszélyes lehet.
A fékek és a futóművek rendszeres ellenőrzése szintén létfontosságú a biztonságos közlekedés szempontjából.
A nyári időszakban kevésbé tűnik fel, ha a fékek nem egyformán működnek.
Télen, a jeges utakon, könnyen előfordulhat, hogy a nem megfelelően működő féktárcsák miatt az autó lesodródik az útról, esetleg átsodródik a szembejövő sávba. Ez a jelenség sajnos sok esetben akár tragédiához is vezethet, ezért mindenképpen érdemes rendszeresen ellenőriztetni a féktárcsákat.
Továbbá a futóműveknél figyelembe kell venni az évszakok változása által okozott úthibák veszélyeit. Télen, az erős fagyok hatására számos kátyú, illetve egyenletlenség keletkezhet az utakon, amelyek erősen igénybe veszik a futóműveket. A nem megfelelően beállított futóművek hatással vannak a gumiabroncsok kopására. Hosszú távon szintén balesetveszélyes közlekedést eredményezhetnek.
Sokan az autó működésével kapcsolatos folyadékok közül kizárólag a hűtő folyadékra figyelnek. A hűtő folyadék pótlása is elengedhetetlen a biztonságos működéshez, de mellette figyelnünk kell a váltóolaj, a fékolaj, a motorolaj és az ablaktörlő folyadék rendszeres ellenőrzésére is.
A Business Lease gyakorlatában műszaki szakértőink folyamatosan nyomon követik az alkatrészcseréket és figyelnek arra, hogy kizárólag indokolt esetben történjenek meg a cserék és javítások. Ha flottakezelő helyett, saját magunk intézzük a karbantartásokat, akkor javasoljuk, hogy mindenféleképpen szoros kézben tartsuk a javítások engedélyezését és a folyamatok ellenőrzését, így jelentős mértékben csökkenthetjük a költségeinket.
Az alábbi szerviz lista csak javaslat, nem kőbe vésett szabály. Ez természetesen függ az autó típusától, évjáratától, a korábban használt alkatrészek minőségétől, a vezetési stílustól. Mindig tartsuk szem előtt, hogy a gépjárművek üzemeltetése fokozott veszéllyel járó tevékenységnek minősül és a biztonság a legfontosabb tényező.
Nem állítjuk, hogy minden esetben, de előfordul, hogy a szerviz kissé túlbuzgó és hamarabb kicseréli a kopó alkatrészeket, mint azt szükségszerű lenne.
A Business Lease műszakisok tapasztalatai szerint ennek előfordulása az elmúlt három évben némileg mérséklődött, de ez inkább a szigorú ellenőrzésnek köszönhető, mintsem a piac változásának. Fontos, hogy olyan szervizpartnerekkel dolgozzunk, akik jó háttérrel rendelkeznek és megbízhatók.
A legfontosabb, hogy kié a felelősség azért, hogy a cégautó eljusson a időszakos karbantartásra és eseti javításokra. Itt általános felelősségről beszélünk, de emellett azért érdemes a részleteket is szabályozni, hiszen nem kevés vagyoni értékről beszélünk.
Nem árt rögzíteni, hogy ki tájékoztatja a munkavállalót a karbantartási ciklusról és a soron következő szervizlátogatás időpontjáról. Rábízzuk-e a munkavállalóra vagy szeretnénk nyomon követni, melyik autónkkal mi történik. Mikor várható kiállás munkaautó esetén (értékesítők cégautói, kiszállító, szervizes autók stb.)
Ráadásul a mai modern gépjárművek visszajelzik műszerpaneleiken karbantartási igényüket. A megjelenített figyelmeztetés felülírhatja a korábban meghatározott karbantartási időpontot.
Ha a szervizelt autó átvételekor vitás helyzet alakul ki a helyszínen a költségek kifizetését illetően, adjuk meg a cégautó szabályzatban, kit kell értesíteni.
Mivel a különböző szervizek más-más árazással szolgáltatnak, gondos gazdaként már előre tájékozódunk a piacon a megbízható és elérhető költségen dolgozó szervizekről. Időben tájékoztassuk a cégautó használót, mely szervizben vagy szervizekben végeztetheti el a javítást. Ki jogosult kijelölni a preferált szervizt.
A Business Lease-nél a cégautóink használóitól kérjük, hogy az alábbi adatokat adják meg a szerviz bejelentkezéskor.
A szervizben minden esetben írásban, munkafelvételi lapon történik meg a gépjármű átadása. Ennek egy példányát érdemes elkérni és megőrizni cégautó vezetőjétől a későbbi kérdés vagy vita elkerülése végett. A várható elkészülési időről a szerviz munkatársától ne felejtsünk el felvilágosítást kérni.
Ahhoz, hogy kézben tartsuk a költségeket már előre tájékozódjunk a karbantartás és javítás tervszerű költségeiről. A szervizben kapunk egy előzetes kalkulációt, ami nem mindig egyezik a végleges számlával.
Természetesen a Business Lease flottában is sokszor előfordul, hogy hibafeltárás során kiderülnek további problémák, amelyek módosítják a tervezett javítási költséget. Minden esetben érdemes írásban jóváhagyni a módosult összeget a további viták elkerülése végett. Ha a szervizelt autó átvételekor mégis vitás helyzet alakul ki a helyszínen a költségek kifizetését illetően, adjuk meg a cégautó szabályzatban, kit kell értesíteni.
Indokolt esetben a munkavállaló számára a munkáltató csereautót biztosít. A munkavállaló csereautó igényét a flottamenedzser felé jelzi.
2022-ben a Business Lease kezelésében lévő autók átlagosan 2 napot töltöttek szervizben. Ebben benne van a pár órás olajcserétől a néhány napos javításokon át a több hetes munkákig bezárólag az összes szerviz tevékenység. Nagy János MRT szakértőnk véleménye szerint idén hektikusan alakul a szervizidő.
A karosszéria javítás a legelhúzódóbb munka, akár több hetet is igénybe vesz. Továbbra is nehéz jó karosszériás munkaerőt találni, így a szervizek a javításokat a meglévő embereikkel igyekeznek megoldani, ami növeli az állásidőt.
A másik sarokpont az alkatrész beszerzés. Az elmúlt egy évben kialakult nyersanyaghiány következményeként még mindig vannak olyan területek, ahol több hetet, akár hónapot is várni kell az alkatrészre. Legutóbb olyan triviális alkatrész fogyott el az egy országos szervizben, mint a fékpofa (egyik márkához).
Nem mindegy, hogy a járművet munkába járásra juttatásautóként vagy munkaautóként használjuk például haszongépjárműveknél. Munkaautónál az elmaradt hasznon túl számításba kell venni a csereautó költségét is. Itt érdemes minél költséghatékonyabb megoldás találni. Mérlegelni kell, hogy mikor kisebb a járulékos veszteség.
A csereautó kérdésére a szervizben érdemes rákérdezni, bár egyre kevesebb szerviz nyújt csereautót, de a lízingszerződések legtöbbször tartalmazzák az évi néhány napos csereautót áthidalva a szervizben töltött időintervallumot.