A Business Lease egyik lízing elektromos autója, egy BMW I3 nemrég műszaki vizsgát tett, illetve tett volna… A vizsgát a megszokottnak megfelelően egy napra vállalta a szerviz, az időpontot már hetekkel előre egyeztettük és a lízing ügyfelünknek biztosítottunk csereautót arra a napra. Végül egy hétig tartott, mire elkészült a vizsga. A BMW I3 érintésvédelmi jegyzőkönyv hiányában nem ment át aznap a vizsgán.A magyarországi átlaghoz (0,15%) képest magasabb a Business Lease flottában az elektromos járművek aránya, mintegy 2%. Az elmúlt években jó néhány vizsgát tettek már villanyautóink, de most először fordult elő, hogy a vizsgaállomás nem fogadta a járművet. A piacon megkerestünk néhány e-autós kereskedőt, és a válasz vegyes képet mutatott. Egyes állomások kérik az érintésvédelmi jegyzőkönyvet, mások nem. De mi az igazság, mit mond a jogalkotó?
“A villamos berendezéssel felszerelt járműnek minden időszakos műszaki vizsgálat során meg kell felelnie a vonatkozó érintésvédelmi előírásoknak. A megfelelést azonban a vizsgabiztosnak nem személyesen kell ellenőriznie, hanem arról egy feljogosított személy által kiadott vizsgálati dokumentum alapján kell meggyőződnie.Az érintésvédelmi vizsgálat helyszíni elvégzésének személyi és műszaki feltételei többnyire nem is adottak az időszakos műszaki vizsgálaton. Az időszakos vizsgálat technológiája nem tartalmazza az érintésvédelmi vizsgálatot, a vizsgabiztosok jellemzően nem rendelkeznek az ahhoz szükséges szakmai végzettséggel és eszközökkel.”
Tehát jobb, ha hozzászokunk a tényhez, hogy a műszaki vizsga előtt egy külsős szakértőnél be kell szerezni az érintésvédelmi jegyzőkönyvet. Ilyen jellegű minősítést napjainkban még az autóipartól független villamos szakemberek végzik, mivel a „csak” autóvillamossági szerelők hatóságilag nem vizsgálhatnak magasfeszültségű berendezést, annak állapotáról bizonyítványt nem állíthatnak ki.E tény figyelembevételével akár körülményessé is válhat egy „mezei” műszaki vizsga, ha nem elég felkészült a tulajdonos/üzembentartó/driver. A vizsgabázisok oldalán is sok a bizonytalanság. Nemcsak lízing partnereink figyelmét hívjuk fel a folyamatok változására, de a villanyautós társadalom is jobb, ha felkészül a többlet ügyintézésre és költségre.
A 40/2017. (XII. 4.) NGM rendelet az összekötő és felhasználói berendezésekről rögzíti, hogy az elektromos gépjármű, mint elektromos készülék energiatárolójának villamos energiával történő feltöltésére alkalmas töltőállomáson, valamint az összekötő berendezésen áramütés elleni védelem szempontjából időszakos szabványossági felülvizsgálatot kell végezni.Ezen villamos berendezések felülvizsgálata a felülvizsgálat idején érvényes vonatkozó műszaki követelmények szerint történik.A villamos berendezés áramütés elleni védelem szempontjából történő időszakos szabványossági felülvizsgálatát a villamos berendezés használatbavételét követően a berendezés üzemeltetője köteles elvégeztetni.A villamos berendezés áramütés elleni védelemmel kapcsolatos időszakos szabványossági felülvizsgálatának határideje az előző felülvizsgálat naptári napjának megfelelő napon jár le a felülvizsgálat esedékességének évében.Tehát az érintésvédelmi vizsgálat ezeken a járműveken azokra a villamos berendezésekre vonatkozik, amik az erősáramú hálózati csatlakozással rendelkeznek. A vizsgálat azért szükséges, hogy töltés közben az autó, vagy a csatlakozó kábel ne okozhasson áramütéses balesetet.Ezzel, illetve a 2014/45/EU a gépjárművek és pótkocsijaik időszakos műszaki vizsgálatáról szóló irányelvével harmonizálva a 6/1990.(IV. 12.) a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának feltételeiről kiállított KöHÉM rendelet az általános biztonságra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek pontjának 9. paragrafusa szerint(1) A jármű e rendeletben említett szerkezeteinek, alkatrészeinek és tartozékainak működőképeseknek és olyan állapotban kell lenniük, hogy rendeltetésüknek biztonságosan megfeleljenek.(3) A villamos meghajtású, valamint villamos berendezéssel felszerelt járműnek meg kell felelnie a vonatkozó érintésvédelmi előírásoknak.Ebből adódóan érdemes az érintésvédelmi bizonyítványt közvetlenül a forgalmi vizsgálat előtt beszerezni.