Az autóhiány egyre nagyobb méretet ölt Magyarországon. A hosszú várakozási idő miatt sokan megpróbálnak alternatív megoldásokat keresni – például a használtautó piacon. Hogyan alakult ez az üzletág az elmúlt években, és jelenthet-e valós alternatívát a cégek számára az autóhiány okozta problémák leküzdésében? Nézzük!
Tavaly éves szinten 818 ezer tulajdonosváltással rekordot döntött a használt autók piaca. Az idei első negyedév további 12%-os emelkedést mutatott. 221 443 használt autó cserélt gazdát az első negyedévben, így az év végére a használtautó-piac tranzakciós száma a jelenlegi trendet követve új rekordot dönthet és akár a 900 ezret is elérheti.
[caption id="attachment_6207" align="aligncenter" width="569"]
Forrás: Datahouse, jóautók.hu[/caption]Ezzel egyidejűleg felfelé ívelt a használt autók importja is. Az idei év első 4 hónapjában több mint 40 ezer jármű érkezett a határon túlról, ami 12,9 százalékkal több volt a 2021 ugyanezen időszakában. Sajnálatos módon ezeknek a külföldről érkező gépjárműveknek a 67 százaléka 10 évnél is idősebb modell volt. Ebből kifolyólag a hirdetett autók átlagéletkora is emelkedett, 12-ről 12,6 évre az idei év első felében.Az autóhiány továbbra is fennáll, most már a félvezetők mellett számos más, Ukrajnában gyártott alkatrész is hiánycikk lett. Több modellnél is láthatunk 1 éves szállítási időt, de egy-egy populárisabb széria kapcsán akár a másfél éves is előfordul. Mivel a chiphiány és az ukrajnai háború által fokozott ellátási nehézségek az elemzők szerint még évekig tartanak, így a hiány minden jel szerint tartósan velünk marad. Ez pedig elsősorban a fiatal példányok között foghíjas használtautó-piac felé tereli a vásárlókat.
Keszthelyi Gábor, a Cars & Care üzletág vezetője úgy látja, hogy az eladásra kínált használt autók átlagára az orosz-ukrán harcok megkezdését követő hónapok során mintegy 9 százalékot emelkedett., Mivel az újautóhiány az egész európai piacot jellemzi, idővel egyre nehezebb minőségi használt autóra is szert tenni. Az árak folyamatos emelkedése miatt egy-egy réteg, amely a háború jelentette bizonytalanságban egyelőre visszatartja a vásárlását."A kialakult helyzet egyre inkább a fiatalabb használtautók felé tereli azokat, akik nem akarnak hosszú hónapokat várni egy új gépjárműre." - emeli ki Keszthelyi Gábor - Ennek hatására a 0-3 éves használtautók átlagára egyes modelleknél nem ritkán a 20 százalék feletti áremelkedést mutatott. A statisztikák alapján amíg az év elején a 0-3 éves autók átlagos hirdetési ára még 14,4 millió forint volt a hirdetésekben, addig áprilisban már 16,9 millió forint volt az átlagáruk. A drasztikus változás ellenére abszolút jellemző, hogy az akár 1-1,5 éves szállítási idő helyett elérhető új modellek helyett fiatal használt autókat vegyenek a vásárlók, ahogyan a készleten lévő, kötött ellátmányú új modelleket sem az eddig megszokott kedvezménnyel, hanem egy un. „gyorsasági felárral” tudják értékesíteni. Mára már nem csak az igaz, hogy egy 2-3 éves autó akár újkori ára felett adható el (természetesen forintban), hanem az is, hogy vannak olyan 5-7 éves modellek, amelyek több pénzért adhatók tovább, mint amennyibe újonnan kerültek vagyis általánoságban kimondhatjuk, hogy a gépkocsik drágulva öregszenek. Azonban ennek a drágulásnak az üteme mérséklődni látszik a következő időszakban, így várhatóan az árak nem emelkednek tovább.
Vannak olyanok, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy várjanak. Ők azok, akik a gépjárműveket munkaeszközként vagy juttatásként használják. A nagyobb cégek, ahol a mobilitás fenntartásának és a partnerek kiszolgálásának alapvető feltétele egy jól működő járműpark, nem valós opció a várakozás.Mit tehet például egy cégvezető, ha flottára van szüksége?Egy cég számára elsődleges szempont, hogy mindig és minden körülmények között teljesíteni tudja, amit vállal. Időben megjelenjen a partnereknél, időben ki legyen szállítva a megrendelt áru és az alkalmazottak időben megérkezzenek a munkavégzés helyszínére. És ez csak az egyik nézőpont.Ne feledkezzünk meg azokról a cégekről sem, ahol juttatásként kínálják a munkatársaknak a cégautókat, más néven presztízsautókat.A statisztikai adatok alapján azt mondhatjuk, hogy a Magyarországon elérhető használtautók átlagéletkora jelenleg 15 év. Nos, egy ilyen életkorú flotta nem túl vonzó opció egy cégtulajdonosnak. Különösen akkor nem, ha egyszerre több járműre van szüksége.Egy idősebb autó kevésbé megbízható, sokkal nagyobb valószínűséggel hibásodik meg, így óriási kockázatot jelenthet egy cég számára.A használtautó kereskedőknél szinte lehetetlen pontosan lekövetni egy autó életútját. A legtöbb esetben az értékesítő szava alapján kell döntenünk arról, hogy az adott jármű megfelel-e az elképzeléseinknek. Sajnos az sem ritka, hogy igyekeznek eltitkolni az esetleges sérüléseket, hibákat.Egyetérthetünk abban, hogy ilyen bizonytalanságokra nem alapozhat egy cégvezető.Viszont van megoldás!
Magyarországon még gyerekcipőben jár a használt flottaautó kereskedés, ezért nézzük meg először, hogy mit jelent pontosan ez a kategória.A lízingcégek általában 3-4 éves lízingszerződést kötnek az ügyfeleikkel. A lízingszerződés során a legtöbb esetben a gépjármű tulajdonosa a lízingcég marad, így a lízingszerződés lejártával az adott jármű visszakerül a lízingcéghez, aki megpróbálja értékesíteni azt.Míg korábban a kereskedők csaptak le ezekre az autókra, esetleg az ismerősi körben találtak új gazdára, addig mostanra egyre elterjedtebb, hogy magánszemélyeknek kínálják őket.A használt flottaautó megvásárlásának számos előnye van a piacon található használtautókhoz képest. Nézzük, hogy melyek ezek!
Ahogy korábban említettük, a magyar használtautó piacon kapható járművek átlagéletkora 15 év. Ezzel szemben a használt flottaautók életkora csupán 3-4 év. Vagyis, ha cégtulajdonosként fiatal autót keresünk, akkor egy ilyen flottaautó optimális megoldás lehet. De az életkor még csak egy a sok előny közül.A használt flottaautó:
A használt flottaautónak minden esetben csak egy tulajdonosa van, ez pedig a lízingcég. Így pontosan ismeri az adott jármű életútját, esetleges hibáit.
A lízingcég már a lízingszerződés megkötésekor tudja, hogy a futamidő végén értékesíteni szeretné az autót. Azzal is tisztában van, hogy ha a jármű állapota jelentősen romlik, akkor ő is nehezebben tudja eladni. Ezért elvárja a lízingbe vevőtől, hogy gondos gazdaként bánjon az autóval, vagyis minden esetben vegyen részt az előírt szervizeken, gondoskodjon a karbantartásról és tisztításról, jelezze, ha hibát észlel és tulajdonosi szemlélettel közlekedjen vele.
Az egyik nagy előny, hogy a használt flottaautó esetén teljesen biztosított a transzparencia, vagyis az érdeklődő pontosan meg tudja nézni a szerviztörténtet, illetve nem kell aggódni a kilométeróra állása miatt sem. A futamidő végén a jármű leadásakor minden esetben felvételre kerül egy állapotlap is, amin szerepel a flottakezelő cég munkatársainak feljegyzése. Ők ugyanis alaposan átvizsgálják a járművet, rögzítik az esetleges sérüléseket, kopásokat, használati nyomokat, így az érdeklődő számára ez is elérhető.
A lízingcég érdeke, hogy az autó, amit majd értékesíteni szeretne, megfelelő állapotban legyen a futamidő végén. Ennek érdekében minden esetben minősített szervizekkel dolgozik együtt. Ez sajnos a magánemberektől vásárolt használtautók esetében már ritkán van így. Ezért ha ön használt flottaautót választ, akkor biztos lehet benne, hogy garantáltan ellenőrzött és megbízható minőségű flottából tud választani.
Sokakban felmerül a kérdés, hogy az adott használtautó ára a valós értéket tükrözi-e. A Business Lease ezért egy független minősítő céggel, az SGS jármű minősítő intézettel dolgozik együtt. Ők minden esetben auditálják a leadott flottaautókat, így az érdeklődők pontos és hiteles képet kapnak a műszaki állapotról, a szervizszintről és a komplett előéletről.
További előny, hogy a használt flottaautó után az ÁFA is visszaigényelhető, így kedvező finanszírozással lehet hozzájutni. Ez különösen előnyös lehet cégek számára, akiknek gyorsan van szükségük új flottautóra vagy bővíteni, esetleg frissíteni szeretnék meglévő flottájukat.Ha felkeltettük érdeklődését és úgy gondolja, hogy az ön cége számára is optimális megoldás lehet használt flottaautót vásárolni, akkor keresse fel új, modern telephelyünket Budaörsön az Auchan mellett. Könnyen megközelíthető, tágas és modern környezetben szakértő kollégáink várják önt, hogy közösen megoldást találjanak a jelenlegi autóhiányra.Cars & Care - használt flottaautók