18.1.2023
No items found.

TCO - 3 terület, amire a cégautó költségével kapcsolatban figyelni kell

A cégtulajdonosok gyakran használják a megfelelő ár-érték arány kifejezést, amikor a cégautó vásárlás szóba kerül. A vételár ismerete azonban nem elegendő ahhoz, hogy a különböző szolgáltatók által kínált cégautókat összehasonlítsuk, és kiválasszuk a számunkra megfelelő modellt és finanszírozási formát.

  1. Melyek a cégautó kiválasztás szempontjai?
  2. A cégautó tulajdonlásának teljes költsége
  3. Teljes használatra vonatkozó költségek kiszámítása
  4. TCO számítás egy gyakorlati példán keresztül

I. A cégtulajdonos és a flottamenedzser döntési dilemmái – Melyek a kiválasztás szempontjai?

Cégtulajdonosoként vagy flottamenedzserként ma már egyáltalán nem elég, ha összehasonlítjuk a piacon található gépjárművek vételárát. A kedvező ár mellett ugyanis figyelnünk kell arra is, hogy az adott cégautó:

  • fenntartásához és üzemeltetéséhez kapcsolódó költségek jól tervezhetőek legyenek, és megfelelően illeszkedjenek a cég költségvetésébe
  • megbízhatóan működjön, ne okozzon fennakadásokat a cég mindennapjaiban, megfelelő időben és megfelelő műszaki állapotban rendelkezésre álljon
  • a munkavállalók számára hatékony segítség legyen a mindennapi munkavégzés során
  • megfeleljen a használó által közvetíteni kívánt státuszszimbólumnak
  • szükség esetén biztosítson elegendő felületet a cég marketingtevékenységének támogatására
Ha a fentiek közül bármelyik terület sérül, akkor nehéz helyzetben találhatjuk magunkat, ugyanis:
  • ha nem kiszámíthatók a költségek, akkor veszélybe kerülhet a cég éves költségvetése
  • ha bizonytalan a gépjárművek műszaki állapota, akkor a munkatársak nem tudnak megfelelő időben a megfelelő helyen lenni, amely akár egy megbízás elvesztéséhez is vezethet
  • ha a munkavállaló amiatt nem tudja az ügyfeleket kiszolgálni, mert nem áll rendelkezésre a téli gumi, nem végezték el a szükséges szervizt, akkor ezzel súlyos károkat okozhat a cégnek
  • ha a munkatársak úgy érzik, hogy a versenytársak nagyobb presztízsű autót kínálnak ugyanazért a pozícióért, akkor megnőhet a kilépés kockázata

A fenti példákból jól látszik, hogy a cégautó kiválasztásának a vételár mérlegelésén kívül számos más szempontja is van.

A későbbiekben részletesen foglalkozunk azzal, hogy pontosan milyen költségelemeket kell ismernie és mérlegelnie egy cégtulajdonosnak vagy egy flottamenedzsernek akkor, ha a kényelem, a megjelenés és a funkcionalitás mellett a gazdaságosság is az elsődleges választási szempontok között szerepel.

Első lépésként meg kell vizsgálnunk a szolgáltatók által kínált lehetőségeket. Ahhoz, hogy kiválaszthassuk a számunkra legmegfelelőbb ajánlatot, fontos, hogy valamilyen szempontok szerint össze tudjuk hasonlítani azok tartalmát. Ennél a pontnál van jelentősége a TCO-nak (Total Cost fo Ownership), vagyis más szóval a tulajdonlás teljes költségének.

II. A cégautó tulajdonlásának teljes költsége – avagy mit jelent pontosan a TCO?

A TCO (Total Cost of Ownership), azaz a cégautó tulajdonlásának teljes költsége a kulcsfogalom, amely segítségünkre lesz abban, hogy kiválasszuk a számunkra legmegfelelőbb ajánlatot. Nézzük, hogy mit is értünk pontosan ez alatt!

A cégautó tulajdonlásának teljes költsége az összes olyan költséget jelenti, amely felmerül a cégautóval kapcsolatosan.

Fontos kiemelni, hogy ebbe nem csupán a vételár tartozik bele. Sőt, azt is mondhatnánk, hogy a vételár csupán töredéke a cégautó teljes élettartama során elköltött összegeknek.

Mi tartozik bele pontosan a cégautó költségébe?

Ahhoz, hogy megértsük, hogy mennyibe is kerül pontosan a cégautó, fel kell mérnünk a teljes használatra vonatkozó költségeket, amelyek magukba foglalják az előre látható, illetve az előre nem látható, eseti kiadásokat is.

Egy céges autó esetében tehát az alábbi költségekkel biztosan kell számolnunk:

  1. Vételár: ez az az összeg, amit kifizetünk azért, hogy az autó a cégünkhöz kerüljön (pl. vásárlás, lízing). Bár ez az első olyan költség, amellyel szembesülünk, fontos, hogy ne tévesszen meg bennünket. Könnyen előfordulhat, hogy az alacsonyabb vételár nem a legjobb befektetés, mert a tulajdonlás időtartama alatt számos rejtett költséggel kell majd szembesülnünk.
  2. Értékcsökkenés: ez az a mutató, amely az idő előrehaladtával jelzi az adott gépjármű értékének csökkenését. Az értékcsökkenést számos tényező befolyásolhatja, például a kiválasztott modell jellemzői, a megtett kilométerek száma, illetve az igénybevétel típusa.
  3. Adók mértéke: az egyes gépjárművek a használat típusától függően adókötelezettséggel járnak. Gondolnunk kell például a súlyadóra, mint költségnövelő tényezőre is. A céges autó adózásával részletes cikkünk foglalkozik.
  4. Üzembe helyezés költsége: egy gépjármű vásárlása esetén a cégnek saját magának kell rendezni az üzembe helyezés költségeit, amely magába foglalja az illetékeket és a hatóságok által előírt vizsgálatok díját is.
  5. Biztosítás: a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díjával mindenkinek számolnia kell, a CASCO biztosítás viszont opcionális. Ezek a tételek azonban a felhasználás függvényében akár több százezer forintot is jelenthetnek havonta. Cégautó biztosításokról bővebben itt.
  6. Segítségnyújtás: az assistance szolgáltatás, amely magába foglalja például a csereautó biztosítását, a meghibásodott, sérült gépjármű elszállítását, az autómentést vagy az önrész finanszírozását, szintén fontos szempont a választásnál.
  7. Üzemanyagfogyasztás: az üzemanyag díja az egyik legjelentősebb költséghányad a cégautó üzemeltetése során. A mértéke nagyban függ a felhasznált üzemanyag típusától, illetve attól, hogy a cégautót használó milyen vezetési stílussal rendelkezik. Ebben a cikkünkben adunk néhány tippet az üzemanyag költség csökkentéséhez.
  8. Gumiabroncsok cseréje: nem csupán az évszaknak megfelelő gumiabroncsok megvásárlása jelent plusz költséget a cégnek, hanem ezek év közben történő tárolása is. Természetesen nem szabad figyelmen kívül hagyni az abroncsok cseréjének díját sem.
  9. Karbantartás költségei: ide tartozik például a forgó alkatrészek kopás miatti csereköltsége, de ne feledkezzünk el az előre nem látható meghibásodások miatti költségekről sem.
  10. Szervizdíj: a rendszeres szerviz elengedhetetlen feltétele a megfelelő minőségű, biztonságos üzemeltetésnek. Itt nem csupán az ellenőrzésekkel kell számolnunk, hanem az előre nem látható meghibásodások javításának költségeivel is.

A fentiekből jól látható, hogy cégtulajdonosként vagy flottamenedzserként nem vagyunk könnyű helyzetben.

A tulajdonlás teljes költségét az előbb felsorolt összes szempontot figyelembe véve, egyben kell megvizsgálnunk ahhoz, hogy a kényelem, a megjelenés és a funkcionalitás mellett a gazdaságosság elve is érvényesülhessen. Ha ez megvan, akkor magabiztosan válaszolhatunk arra a kérdésre, hogy ár-érték arányban a legjobb döntést hoztuk-e!

III. Teljes használatra vonatkozó költségek kiszámítása – avagy hogy néz ki mindez a gyakorlatban?

Teljes cégautó használat költségszámítás

Mostanra már tisztában vagyunk azokkal a költségekkel, amelyekkel számolnunk kell cégautó esetén. Átnéztük az előre látható, illetve az előre nem látható, eseti kiadásokat is.

Jogosan merül fel a kérdés, hogyan tovább?

Cégtulajdonosként vagy flottamenedzserként a döntés a miénk, nekünk kell választani a flottakezelő cégek ajánlatai közül. A TCO-nak, vagyis a teljes használatra vonatkozó költségeknek a számítása ebben segít nekünk.

Hogyan tudjuk kiszámolni egy cégautó teljes használatára vonatkozó költségeket?

A teljes használatra vonatkozó költségek kiszámítása elsőre bonyolultnak tűnhet, hiszen olyan költségekkel is számolnunk kell, amelyekkel a döntés pillanatában még nem vagyunk tisztában. Kezdjük az elején, és induljunk ki abból, amit tudunk, majd lépésről lépésre haladjunk az előre nem látható költségek irányába!

  1. Nézzünk utána alaposan, hogy milyen felszereltséget, illetve tartozékokat kínálnak az egyes modellekhez! - Vizsgáljuk meg, hogy a kínált csomag minden olyan elemet tartalmaz-e, amelyre a kényelmes, biztonságos és gazdaságos munkavégzéshez szükségünk van!
  2. Járjuk körbe az üzembehelyezés feltételeit! - Kérdezzük meg, hogy milyen költségek terhelnek bennünket az üzembehelyezéssel kapcsolatban! Sok helyen ugyanis a vételár nem tartalmazza a különböző illetékeket, adókat. Ha ezekkel nem vagyunk tisztában a döntés pillanatában, akkor utólag jelentős többletköltséggel nézünk majd szembe.
  3. Vizsgáljuk meg az üzemeltetés menetét! - Fontos, hogy tisztában legyünk már az elején azzal, hogy az adott cégautót évente hány alkalommal kell kötelezően szervizbe vinni, mi a teendőnk, ha váratlan káresemény vagy műszaki hiba lép fel, illetve hogy alakul a cégautó életútja.
  4. Számoljunk a rejtett költségekkel is! - Egy cégautó üzemeltetésénél számolnunk kell olyan költségekkel is, amelyek előre nem láthatók. Bármikor előfordulhat, hogy a cégautó működésében olyan műszaki hiba jelenik meg, amelynek a rendszeres szerviz során semmilyen előjele nem volt. Egy ilyen esetben számolni kell a plusz szerviz és a javíttatás költségeivel, illetve számításba kell venni az esetleges csereautó igénybevételével kapcsolatos díjakat is.

Az eseti kiadások szintén az előre nem látható költsége közé tartoznak, így ezekről se feledkezzünk meg. Eseti kiadások közé sorolhatjuk a csereautó költségén kívül az assistance szolgáltatásokat, amelyek magukba foglalhatják például a sérült, meghibásodott autó elszállítását, illetve a céghez történő visszaszállítását.

A költségek ismeretében milyen finanszírozási forrást válasszunk?

Egy cégautó beszerzésénél a cégtulajdonos általában két fő szempontot vesz figyelembe:

  • Mire használja a cég az autót?
  • Mennyibe fog kerülni a cégnek az autó?

A cégautó használatának feltételei kapcsán érdemes átgondolni, hogy milyen célra használják majd az autót, illetve milyen körülmények között és ki fogja használni.

A másik fontos szempont azonban a cégautó költségének beillesztése a cég éves költségvetésébe. Felméréseink alapján a hazai vállalatoknál dolgozó pénzügyi vezetők számára a legfontosabb prioritások közé tartozik, hogy a költségvetés megtervezése hatékony, a cash-flow folyamatos és zavartalan legyen, illetve az adminisztratív feladatok ne jelentsenek extra megterhelést a munkatársaknak.

Ennek megfelelően kell eldönteni, hogy a cégautó beszerzése során milyen finanszírozási forma mellett döntünk.

Finanszírozási lehetőségek cégautóvásárlás esetén

  1. Saját tulajdonú cégautó: Saját erőből történik a megvásárlás, a tulajdonos a cég lesz, így bennünket terhel az előzőekben felsorolt összes költségnem.
  2. Hitelből vásárolt cégautó: Az autó tulajdonosa a mi cégünk, azonban a fenti költségekhez ebben az esetben hozzáadódnak még a hitelfelvétellel kapcsolatos költségek és díjak is, sőt változó kamatozású konstrukció esetén a pénzpiaci kockázattal is számolnunk kell.
  3. Flottakezelőn keresztül beszerzett cégautó: Az autó a cégünk saját tulajdonába kerül, de az üzemeltetést egy külső cég vállalja. Ebben az esetben a már ismert költségekhez hozzájárul a flottakezelő cég szolgáltatásának díja is.
  4. Lízingelt cégautó: A tulajdonos és az üzemeltető a lízing cég, ebben az esetben mi csupán béreljük a gépjárművet, azaz nekünk csak a lízing díjat kell fizetnünk, minden egyéb költség a lízingcéget terheli.

A finanszírozási formák áttekintése után jól látható, hogy a tulajdonlás teljes költségének meghatározása a lízing esetében a legegyértelműbb, hiszen a lízing esetén a lízingbe adó cég viseli a beszerzési költségeket és az üzemeltetés is az ő feladata, míg nekünk nincs más teendőnk, mint a havi lízingdíj teljesítése. Részletesen a cégautó finanszírozási formákról.

Lízing esetén 3 lehetőség közül választhatunk:

  • zárt végű lízing - önerő befizetése után havi lízingdíj fizetése mellett használhatjuk a cégautót. A lízingszerződés végén a jármű a mi tulajdonunk marad. Fontos megjegyezni, hogy a zártvégű lízingnél nincs lehetőség a havi lízingdíj áfájának visszaigénylésére.
  • nyílt végű lízing, amely esetében a lízingbevevő döntésétől függ, hogy a futamidő végével tulajdonos lesz-e.
  • operatív lízing vagy más néven tartós bérlet, amelyre jellemzőek a nyílt végű lízingre érvényes feltételek, viszont ebben a konstrukcióban a rögzített havidíjért teljes szolgáltatáscsomagot is kapunk (szerviz, karbantartás, abroncscsere, biztosítás). Így a TCO ezzel a konstrukcióval tervezhető a legpontosabban előre.

A hazai piacon a legnépszerűbb finanszírozási forma cégautók esetében az operatív lízing. Ennek egyszerű oka a következőben rejlik:

  1. Visszaigénylés: A lízingdíj ÁFA-ja visszaigényelhető a cégautó üzleti használatának arányában, de választható az 50%-os átalány is. Ezen kívül a cégautó havi bérleti díja fix, 100%-ban leírható költség, így a cégünk számára is kiszámítható és tervezhető költségnem lesz.
  2. Átláthatóság: A fix havidíjnak köszönhetően nincsenek nem várt költségek, sőt a használt cégautó értékesítéséből adódó kockázatot is a lízingcég vállalja.
  3. Kiterjesztett szolgáltatás: A lízingszolgáltató biztosítja a cégautó fenntartásához szükséges hátteret, beleértve az adminisztrációs feladatok jelentős részének átvállalását is.

TCO számítás egy gyakorlati példán keresztül

Az alábbi táblázatban és grafikonon egy saját tulajdonban lévő, Ford Focus Business 1,51 TDCi modellen keresztül mutatjuk be, hogy az egyes költségnemek milyen terheket rónak a cégekre különböző finanszírozási módok esetében.

TCO számítás

(dátum 2022.01.)

TCO gyakorlati példa

Ahogy a táblázatban és a grafikonon is látszik, a 2022. januári körülményeket figyelembe véve, saját beszerzésnél egy Ford Focus Business 1,51 TDCi több mint 9,5 millió Ft költséget jelent a cégnek és operatív lízing finanszírozással 6,7 millió Ft-ba kerül.

A TCO számítás lényeges eleme az adminisztációs költség.

Ez főleg saját tulajdonú cégautó esetében játszik szerepet, mivel operatív lízingnél például az alábbi adminisztrációs feladatokat a lízingcég végzi:

  • a biztosítással kapcsolatos ügyintézést,
  • a karbantartási munkálatok megszervezését és elvégzését,
  • a gumiabroncsok cseréjét és tárolását,
  • a bármilyen meghibásodás esetén rendelkezésre álló assistance szolgáltatást,
  • a csereautó vagy bérautó lehetőségét,
  • az üzemanyagkártyát,
  • a baleseti ügyintézést, illetve
  • a sofőrszolgáltatást arra az esetre, ha szükség van a cégautó el- és visszaszállítására.

A Business Lease az egyszerű finanszírozáson, az átlátható költségtervezésen és a kényelmen kívül még számos szolgáltatást is nyújt ügyfelei részére. Szeretné, hogy segítsünk Önnek a kalkulációban? Keressen minket, készséggel állunk rendelkezésére.

Felvesszük önnel a kapcsolatot

Adja meg elérhetőségét, visszahívjuk
Köszönjük megkeresését. Kollégáink hamarosan felveszik Önnel a kapcsolatot.
Oops! Something went wrong while submitting the form.