Csúszós, télies útviszonyok között vezetni nagyobb körültekintést és elővigyázatosságot igényel. Mutatjuk, mire érdemes figyelni az autózás kapcsán!
Télen ne induljunk el havas vagy jeges szélvédővel! Ne elégedjünk meg a szélvédőn lekapart kis “lőrésekkel” sem. Rendesen le kell pucolni a havat és a jeget az ablakokról. Télen induláskor – a jégkaparás kellemetlen feladata mellett - a párásodás okoz gyakori problémát. Az autó indítás után rögtön érdemes bekapcsolni a fűtést akár klíma rásegítéssel. A páramentes ablakok fontosabbak a biztonságos érdekében, mint amennyire az autó motorját károsítja a klíma. A pára ellen télvíz idején védekezhetünk még páramentesítő készülékkel vagy speciális páramentesítő szivaccsal. De leggyorsabb megoldást a szélvédő páramentesítő spray jelent. Ez lényegesen csökkenti a pára kicsapódását a hideg üvegen. Ennek leginkább az autó indításakor van jelentős gyakorlati haszna, amikor a szélvédő hőmérséklete megegyezik a külső levegő hőmérsékletével, ezért a belső, melegebb levegő páratartalmának egy része kicsapódik rajta. Nyilván megoldja a párásodás gondját, ha menet közben a fűtés felmelegíti az ablakot, de nem mindig van időnk arra, hogy ezt megvárjuk. Az ablaktörlőt csak akkor kapcsoljuk be, ha már feloldottuk körülötte a jeget. A lefagyott gumi leszakadhat és használhatatlanná válik.
Ha felmelegedett az utastér akkor álljunk félre és vegyük le a kabátot, mert a vastag ruha réteg rontja a biztonsági öv hatékonyságát. Sem vezetéstechnikai, sem pedig biztonsági szempontból nem ajánlott vastag téli kabátban vezetni. A vastag öltözet korlátozza mozgás szabadságát, amire viszont szükségünk lehet egy hirtelen manővernél. Ráadásul a vezető teste és a biztonsági öv között néhány centiméternyi rés keletkezik a kabát bélésének köszönhetően. Így a balesetben megnő a sérülés veszélye. A vastag téli csizmában pedig nem érezzük a pedált (főleg csinos magas sarkú csizmákban). A vezetéshez használt edzőcipő nem ördögtől való, használjuk bátran. (Bár télen, amikor a kihűlt autóban a jéghideg cipőt a lábunkra húzzuk, az kimerítheti a különös kegyetlenség kérdéskörét.)
Emelkedőn, alacsony sebességfokozatot használjunk, mert jobb a kerekek tapadása. Havas úton vezet érdemes a sebességfokozatokat váltogatni a kerekek tapadásának maximalizálása és a megcsúszás / kipörgés lehetőségének minimalizálása érdekében! Ónos esős, jeges úton a tempomat soha ne legyen bekapcsolt állapotban. Mert használatakor a gépjármű megcsúszás, stabilitásvesztés esetén is változatlan sebességgel halad tovább, ami ellehetetlenítheti a korrigálás lehetőségét!
Vezessenek lassúbb tempóban, tartsanak nagyobb követési távolságot, hiszen a féktávolság ilyenkor jelentősen megnő! Jéggel borított, vizes utakon nem csupán a megállási távolság nő, hanem az autó kontrollálhatósága is csökken.Féktávolság táblázatForrás: gumi.hu
Csúszós úton, érdemes észben tartani, hogy a legfontosabb, hogy kerüljük a hirtelen mozdulatokat! A hirtelen kormányzás, illetve az erős fékezés tapadásvesztéssel jár, és az alulkormányzottság miatt elkezd csúszni az autó eleje. Tapasztalatok szerint ilyen helyzetben a vezető 73%-a rosszul reagál és még rákormányoz. Ilyenkor a legjobb, ha a kormányzás szögén nem változtatunk, vagy kicsit visszakormányoznak, ezzel ugyanis hamarabb helyreállítható a tapadás. Egy kis lassulás után pedig várhatóan ugyanazzal a kormánymozdulattal már megfelelően elfordul az autó.A túlkormányzottság esetén az autó hátsó része kezd csúszni. Ezt igen nehéz megfogni és megakadályozni, hogy az autó ne csapódjon át a másik irányba. Ilyenkor a csúszásnak megfelelő irányban kell ellenkormányozni az autót addig, míg az meg nem áll a csúszásban. Ha megállt a csúszás, a kormányt gyorsan vissza kell tekerni egyenesbe. Így kerülhető el, hogy a másik irányba még nagyobb lendülettel csapódjon ki az autó.
Az autót üresben, álló helyzetben melegíteni kell vagy nem kell? Mit tegyél, ha minden nap használod az autót, és muszáj reggelente beindítanod? A két ellentétes oldal (alapjáraton melegítés/azonnal indulás) között van a megoldás. Legjobb, ha indítás után várunk néhány másodpercet, majd utána kis gázon és alacsony fordulatszámon haladsz vele, amíg el nem éri az üzemi hőmérsékletet. Ezzel duplán nyersz, hiszen nem vívod ki a szomszédok haragját a felesleges környezetszennyezéssel, de ennél is fontosabb, hogy a lehető legrövidebb ideig járatod hideg hűtőfolyadékkal és motorolajjal a gépet. Tehát jobb menetközben alacsony fordulatszámon melegíteni a motort.Örökzöld tanács: Mindig legyen elég üzemanyag, víz és takaró