A két megoldás között az segít dönteni, hogy a céges autót milyen arányban használják üzleti célokra.
Az ÁFA törvény alapján a céges használat mellett személygépjárművek bérleti díját terhelő ÁFA 50%-a levonható akkor is, ha erről nem vezetünk tételes útnyilvántartást. Az elmúlt években jelentős tapasztalat gyűlt össze ezzel kapcsolatban.
Az elsőre befutónak gondolt „50%-os ÁFA átalány” megoldás viszont nem vált a magyarországi cégek körében igazán elterjedtté. Nézzük meg, mi ennek az oka.
A Business Lease, a több ezres cégautó flottakezelő tapasztalata szerint a cégek az autójukat nem magáncélra, hanem üzleti célra használják.
Felmérésünk alapján minden megtett 100 km-ből 73 km üzleti használat.
Hiába tűnt az első időben vonzónak a módosított ÁFA törvény személygépkocsik bérbevételére vonatkozó pontja. (2007. évi CXXVII. Törvény 124. §). A gyakorlat azt mutatja, hogy a cégautók nagy részében nem éri meg az átalányadózást választani.Érdemes továbbra is a jól bevált útnyilvántartást vezetni.
A felmérésünktől függetlenül mindig a cégünkre szabott legjobb megoldást kell kiválasztani. A módosított Áfa Törvény
Az 50%-os átalány adózás azt jelenti, hogy az autók bérleti díjának 50%-a levonható akkor is, ha erről nem vezetünk részletes útnyilvántartást.
Az ÁFA törvény értelmében már a személygépkocsi legminimálisabb üzleti célú használata is lehetővé teszi az 50%-os átalányadózás igénybevételét. Az üzleti célú használatot akár egy egyszerű írásos anyaggal (pl. egy e-maillel) is alátámaszthatunk.
Ha a cégtulajdonos, illetve a munkavállaló munkába járásra, megbeszélésre és egyéb ügyek intézésére is használja a cégautót, akkor megéri az átalányadózást választani. Hiszen az általányadózás kiváltja az állandó útnyilvántartás vezetést és egyszerűsíti az adminisztrációs folyamatot.
Ha a cégautókat kizárólag üzleti tevékenység céljából használják, akkor az üzleti célú használat jelentősen meghaladja az 50%-ot.
Így a nagyobb adminisztrációs teher ellenére is érdemes az útnyilvántartást választani, hiszen így akár az ÁFA 100%-a is visszaigényelhető.
Amennyiben a cégautót 100%-ban magáncélra használják, akkor természetesen a cég nem élhet az adólevonási joggal.Viszont már a legcsekélyebb mértékű céges használat elérhetővé teszi számunkra az 50%-os átalányadózás lehetőségét.
Mi történik akkor, ha több cégautót, vagy egy nagyobb flottát lízingel egy cég?
Előfordulhat, hogy egyes céges autók folyamatosan munkában vannak, míg a többi csak "bejáró" autó. Magyarul vegyes flottát üzemeltet a cég.
Az adóhatóság tájékoztatója szerint, nem kell mindegyiket azonos módon kezelnünk pénzügyi lízing ÁFA levonás szempontjából. Lehetőségünk van az egyedi döntésre.
Meghatározhatjuk, melyik céges autónál használjuk az 50%-os átalányt, melyiknél pedig az útnyilvántartás vezetését.
Ezért érdemes külön bontani a flottánkat cafeteria juttatású cégautókra és munkaautókra.
A munkaautóknál megéri folytatni az útnyilvántartás vezetést.
Például:
A vegyes flotta esetén a szerződésben, illetve a számlán is rendszámonként megkülönböztetve jelenjenek meg a havidíjak.
Amennyiben az egyik autót nagyobb százalékban használják üzleti célokra, akkor annál értelemszerűen érdemes megmaradni a pontos útnyilvántartásnál. A többi autónál alkalmazhatjuk az átalányadózást.
A cégautóadóról összegyűjtöttük a lényeges információkat és tippeket.
Feltételezve, hogy a céges autót többnyire üzleti célokra használjuk: az úgynevezett ÁFA átalánynál magasabb - ideális esetben akár 100%-os - ÁFA levonást is elérhetünk. Ehhez viszont szükséges a pontosan vezetett útnyilvántartás és a kizárólagos céges használat.
Konkrét példát nézve, egy drágább lízingelt cég autónál pl. Volvo XC60-nál 200 000 Ft-os havidíjnál, 90%-os céges használat mellett akár évi 260 000 Ft megtakarítást is elérhetünk, ha tovább vezetjük a macerás útnyilvántartást.
Cégautó kérdésben tájékozódhat a cégautó különböző finanszírozásról szóló cikkünkben.
Cég: magyarországi multinacionális vállalat (DIY szektor);
Cégautó flottaméret: 80 -100 cégautó
Finanszírozási forma: 95% operatív lízing; 5% saját tulajdon
A fent említett cég autó flottájának 70%-a béren kívüli juttatású cégautó. Főként felső- és középvezetők juttatási csomag részeként használják ezeket a járműveket nagyrészt magán célú használatra.
Jó tudni! A munkavállaló lakóhelye és a munkavégzés helye közötti gépkocsihasználat magáncélú használatnak minősül, mivel a munkavégzés helyén való megjelenés a munkavállaló kötelezettsége.
Kivétel: ha a munkavégzés helye (üzleti partner) közelebb van a munkavállaló lakóhelyéhez, mint a munkáltató székhelyéhez, telephelyéhez.
Ennél a vállalatnál az autó flotta 16%-át használják rendszeresen üzleti célra, a maradék 84% cafeteria jellegű juttatásban van. Ha köteleznék az cégautóhasználókat az útnyilvántartás folyamatosan vezetésére, a lízingdíj ÁFA összegét visszaigényelhetnék az üzleti használat arányában.
A partnerünk esetében a pénzügyi forecast alapján, ez csupán 0,2%-kal csökkentené a költségeket, viszont az adminisztrációs terhek többszörösére nőnének.
Ráadásul a korábbi tapasztalatok alapján a cégautót használó munkavállalók pontatlanul töltötték ki az útnyilvántartást és a leadások is folyamatosan csúsztak. Így ez a cég kiküszöbölve a felesleges adminisztrációt, központilag az „50%-os adó-átalányt” választotta.
Számukra az átalány a legésszerűbb megoldás, az egyetlen elvárás az cégautó használó felé, hogy legalább egy üzleti utat igazoljon havonta.